Yksinkertaistettu jääkartta ja vertailukartta

Normaalitilanne Edellinen jääkartta Edellisen vuoden jääkartta Murtajat

Edellinen jääkartta

JÄÄTIEDOTUS 17.02.2018

Uutta jäätä muodostuu ja jäät paksuuntuvat.

Perämeren pohjoisosassa saaristossa on 35-55 cm paksua kiintojäätä. Kiintojään reunassa on 30-50 cm paksua ahtautunutta yhteenjäätynyttä ajojäätä Kemi kahteen ja Oulu neljään. Ulompana on 15-30 cm paksua päällekkäin ajautunutta jäätä. Jääkenttä on paikoin vaikeakulkuinen ja puristusta esiintyy. Marjaniemestä etelään kulkee leveä railo, jossa on ohutta jäätä.

Perämeren eteläosassa on saaristossa 20-35 cm paksua kiintojäätä ja hyvin tiheää ajojäätä. Sen edustalla on 15-25 mpk leveä railo, jossa on ohutta jäätä. Lännempänä on 15-30 cm paksua hyvin tiheää ajojäätä.

Merenkurkussa on 10-30 cm paksua hyvin harvaa ajojäätä ja uutta jäätä. Vaasan saaristossa on 20–40 cm paksua kiintojäätä ja 10-20 cm paksua päällekkäin ajautunutta jäätä Ensteniin. Ulompana on ohutta jäätä.

Selkämerellä on sisäsaaristossa 10-30 cm paksua kiintojäätä. Kiintojään edustalla on ohutta ajojäätä.

Saaristomerellä on sisäsaaristossa ohutta tasaista jäätä ja uutta jäätä.

Suomenlahden länsiosassa on sisäsaaristossa 5-15 cm paksua jäätä. Ulompana on ohutta hyvin tiheää ajojäätä 2 mpk Harmajan eteläpuolelle.

Suomenlahden itäosassa on saaristossa 15-25 cm paksua kiintojäätä. Kiintojään edustalla on 5-15 cm paksua hyvin tiheää ajojäätä ja jääsohjoa linjalle Porvoon majakka - Tiiskeri - Haapasaari. Ulompana on uutta jäätä ja jään muodostusta.

Jäänmurtajat: Kontio, Otso, Polaris ja Urho avustavat Perämerellä. Thetis avustaa Merenkurkussa ja Selkämerellä. Voima avustaa itäisellä Suomenlahdella.

Liikennerajoitukset: Vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, IA yli 4000 tonnia.
Raahe, Kalajoki, Kokkola ja Pietarsaari, IA yli 2000 tonnia.
Vaasa, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Kaskinen, Kristiinankaupunki, Pori, Rauma, Uusikaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik, Helsinki ja Sköldvik, I tai II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.

Liikennerajoitusmuutokset: Helmikuun 21. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, mikä alukselta vaaditaan:
Sköldvik, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IA tai IB yli 2000 tonnia.

Aluksen, joka on matkalla Pohjanlahden satamaan, jossa on voimassa liikennerajoitus, on ylittäessään leveysasteen 60°00'N tehtävä talviliikenneohjeen mukainen ilmoitus ICE INFO:lle VHF-kanavalla 78 tai puhelimitse +46 31 699 100.

Aluksen, joka on matkalla Perämeren satamaan, on ilmoittauduttava Bothnia VTS:lle 20 mpk ennen Nordvalenin majakkaa VHF-kanavalla 67.

Reittijakojärjestelmät Merenkurkussa ovat tilapäisesti poissa käytöstä.

Kauttakulkuliikenne Holmöarnan länsipuolitse on tilapäisesti kielletty.

Tietoa kartoista

Koko Itämeren kattava jääkartta (pdf) julkaistaan syksyisin kahdesti viikossa (maanantaisin ja torstaisin) ja jäiden määrän lisäännyttyä päivittäin aina jäidenlähtöön saakka. Siinä esitetään sen hetken jäätilanne, murtajien sijainnit ja Itämeren alueen liikennerajoitukset.
 
Yksinkertaistettu kartta päivittyy viikoittain viimeistään tiistaiaamuna. Siinä ilmoitetaan jäällinen alue, tasaisen jään mitattuja paksuuksia ja meriveden pintalämpötila portaittain muuttuvalla asteikolla.
 
Vaihdettavilla kartoilla kerrotaan kyseisen ajankohdan keskimääräinen (1965-1986) tilanne (= normaali), viikon takainen tilanne, vuoden takainen tilanne ja tämän hetkiset jäänmurtajien sijainnit.

 

Lisätietoa