Yksinkertaistettu jääkartta ja vertailukartta

Normaalitilanne Edellinen jääkartta Edellisen vuoden jääkartta Murtajat

Murtajat

JÄÄTIEDOTUS 20.02.2018

Perämerellä jääkenttä liikkuu hitaasti lounaaseen.

Perämeren pohjoisosassa saaristossa on 40-60 cm paksua kiintojäätä. Kiintojään reunassa on 30-50 cm paksua ahtautunutta yhteenjäätynyttä ajojäätä Kemi yhden lounaispuolelle ja Oulu yhteen. Ulompana on 15-30 cm paksua päällekkäin ajautunutta jäätä. Jääkenttä on paikoin vaikeakulkuinen. Merikalloista kohti Malöreniä kulkee kapea uuden jään kattama railo. Marjaniemestä etelään Suomen rannikon edustalla on 15-25 mpk leveä alue 10-15 cm paksua tasaista jäätä.

Perämeren eteläosassa on saaristossa 20-40 cm paksua kiintojäätä. Ulompana on leveä railo, jossa on 5-15 cm paksua tasaista jäätä. Lännempänä on 15-30 cm paksua hyvin tiheää ajojäätä.

Merenkurkussa on ohutta tasaista jäätä ja joitakin paksuja lauttoja. Vaasan saaristossa on 20–40 cm paksua kiintojäätä Ensteniin. Ulompana on 5-15 cm paksua tasaista jäätä.

Selkämerellä on sisäsaaristossa 10-30 cm paksua kiintojäätä. Kiintojään edustalla on ohutta ajojäätä ja uutta jäätä.

Saaristomerellä on sisäsaaristossa ohutta tasaista jäätä ja uutta jäätä.

Suomenlahden länsiosassa on sisäsaaristossa 10-20 cm paksua jäätä. Ulompana on ohutta hyvin tiheää ajojäätä ja uutta jäätä 18 mpk Jussarön majakan lounaispuolelta noin 12 mpk Porkkalan majakan eteläpuolelle ja edelleen noin 15 mpk Helsingin majakan eteläpuolelle.

Suomenlahden itäosassa on saaristossa 15-25 cm paksua kiintojäätä. Kiintojään edustalla on 10-20 cm paksua hyvin tiheää ajojäätä ja jääsohjoa linjalle Eestiluoto - Tiiskeri - Haapasaari. Ulompana on uutta jäätä ja jään muodostusta linjalle Tallinnan majakka - Vaindlo.

Jäänmurtajat: Kontio, Polaris ja Urho avustavat Perämeren pohjoisosassa. Otso avustaa Perämeren eteläosassa. Thetis avustaa Merenkurkussa ja Selkämerellä. Voima avustaa itäisellä Suomenlahdella.

Liikennerajoitukset: Vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, IA yli 4000 tonnia.
Raahe, Kalajoki, Kokkola ja Pietarsaari, IA yli 2000 tonnia.
Vaasa, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Kaskinen, Kristiinankaupunki, Pori, Rauma, Uusikaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik, Helsinki ja Sköldvik, I tai II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.

Liikennerajoitusmuutokset: Helmikuun 21. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, mikä alukselta vaaditaan:
Sköldvik, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IA tai IB yli 2000 tonnia.
Helmikuun 24. päivästä alkaen:
Raahe ja Kalajoki, IA yli 4000 tonnia.

Aluksen, joka on matkalla Pohjanlahden satamaan, jossa on voimassa liikennerajoitus, on ylittäessään leveysasteen 60°00'N tehtävä talviliikenneohjeen mukainen ilmoitus ICE INFO:lle VHF-kanavalla 78 tai puhelimitse +46 31 699 100.

Aluksen, joka on matkalla Perämeren satamaan, on ilmoittauduttava Bothnia VTS:lle 20 mpk ennen Nordvalenin majakkaa VHF-kanavalla 67.

Reittijakojärjestelmät Merenkurkussa ovat tilapäisesti poissa käytöstä.

Tietoa kartoista

Koko Itämeren kattava jääkartta (pdf) julkaistaan syksyisin kahdesti viikossa (maanantaisin ja torstaisin) ja jäiden määrän lisäännyttyä päivittäin aina jäidenlähtöön saakka. Siinä esitetään sen hetken jäätilanne, murtajien sijainnit ja Itämeren alueen liikennerajoitukset.
 
Yksinkertaistettu kartta päivittyy viikoittain viimeistään tiistaiaamuna. Siinä ilmoitetaan jäällinen alue, tasaisen jään mitattuja paksuuksia ja meriveden pintalämpötila portaittain muuttuvalla asteikolla.
 
Vaihdettavilla kartoilla kerrotaan kyseisen ajankohdan keskimääräinen (1965-1986) tilanne (= normaali), viikon takainen tilanne, vuoden takainen tilanne ja tämän hetkiset jäänmurtajien sijainnit.

 

Lisätietoa