Tiedote 4.5.2016

Atmos-lehti: Laivaliikenteen päästöjen tutkimus vaatii kokonaiskuvan hahmottamista

Bild: Eija Vallinheimo

Merenkulku on tällä hetkellä selkeästi muutoksen kourissa. Päästörajoitusten lisäksi automatisaatio ja älykäs meriliikenne tulevat muuttamaan merenkulkua lähivuosina. Lisäksi uudet liiketoimintamahdollisuudet arktisilla alueilla suuntaavat laivaliikennettä myös jäämerelle.

Laivaliikenteen aiheuttamien ilmansaasteiden vähennys on ollut tavoitteena jo pitkään. Kansainvälinen Merenkulkujärjestö IMO on esittänyt leikkauksia lähinnä rikkipäästöjen tasoon. Leikkausten on tarkoitus tulla voimaan viimeistään vuoteen 2025 mennessä maailman kaikilla merillä. EU:n merialueilla ja varsinkin Itämerellä, jossa valtaosa suomalaisista aluksista seilaa, rikkirajat ovat olleet jo pidempään muita merialueita tiukempia.

Ilmatieteen laitoksella onkin parhaillaan käynnissä monta projektia, jota liittyvät meriliikenteen päästöihin."Laivaliikenteen päästöt on tärkeää ensin tuntea kokonaisvaltaisesti, jotta voidaan arvioida niiden aiheuttamia terveys- ja ympäristövaikutuksia sekä suunnitella päästöjen vähentämistä ja rajoittamista", toteaa Ilmatieteen laitoksen vanhempi tutkija Jukka-Pekka Jalkanen.

Lisää laivaliikenteen päästöistä voit lukea Ilmatieteen laitoksen Atmos-lehdestä:http://atmoslehti.fi/tutkimus/laivaliikenteen-paastojen-tutkimus-vaatii-kokonaiskuvan-hahmottamista/