Tutkimusta kolmella toimialalla

Meteorologian ja meritieteen tutkimusohjelmassa tehdään meteorologista, ilmakehätieteellistä ja fysikaalista meritieteellistä perus- ja soveltavaa tutkimusta. Tutkimuskohteina ovat muun muassa eri aikaskaalojen ennustemallit, tutkimusaloihin liittyvät tieteelliset sovellukset ja kaukokartoitushavainnot sekä ilmastonmuutoksen vaikutukset ja niihin sopeutuminen.
 
Ilmastontutkimusohjelmassa tehdään ilmastojärjestelmän eri osiin liittyvää perus- ja soveltavaa tutkimusta. Tutkimuksen kohteina on erityisesti mennyt, nykyinen ja tuleva ilmasto sekä ilmakehän koostumus ja sen vaikutukset ilmastonmuutokseen ja ilmanlaatuun. Osa ohjelman työntekijöistä työskentelee Kuopion toimipisteessä.
 
Avaruus- ja kaukokartoituskeskus vastaa polaarialueiden ja lähiavaruuden tutkimuksesta ja toimintaan liittyvästä teknologian kehittämisestä. Tutkimuksen kohteina ovat erityisesti arktinen tutkimus sekä kaukokartoitus, uudet havaintomenetelmät ja avaruus. Avaruus- ja kaukokartoituskeskukseen kuuluvat Arktinen avaruuskeskus ja Sodankylän toimipiste.

Tiedeuutiset

Vuosittain julkaisemme noin 350 kansainvälisesti ennakkotarkastettua julkaisua.

Tiedeuutisissa kerromme Ilmatieteen laitoksen tutkimuksista ja niiden tärkeimmistä tuloksista kansantajuisesti.

« Takaisin

Ilmastonmuutoksen vaikutuksia Suomen tiesäähän voidaan arvioida entistä tarkemmin

Ilmastonmuutoksen vaikutuksia Suomen tiesäähän voidaan arvioida entistä tarkemmin

Ilmatieteen laitoksen tiesäämalli yhdistettiin ensimmäistä kertaa onnistuneesti alueelliseen ilmastomalliin. Menetelmän avulla ilmastonmuutoksen vaikutuksia kotimaan tiesäähän on mahdollista arvioida entistä paremmin. Tieliikennesektori hyötyy tarkemmista sää- ja ilmastotiedoista etenkin pohjoisilla leveysasteilla.

Nykyiselläänkin Suomen talviset tiesääolosuhteet tuovat haasteita päivittäiselle tieliikenteelle. Etenkin liukkaat lumiset tai jäiset tienpinnat kasvattavat onnettomuusriskiä, joten on tärkeää arvioida, kuinka usein tällaisia olosuhteita esiintyy tulevaisuudessa.

"Tiesäämallin ja alueellisen ilmastomallin yhdistelmällä liukkaiden tienpintojen esiintyvyyttä voidaan tutkia yhä yksityiskohtaisemmin", kertoo Ilmatieteen laitoksen tutkija Erika Toivonen.

Aikaisemmissa tutkimuksissa tulevaisuuden tiesäätä on arvioitu epäsuorasti lähinnä lämpötilan ja sateen muutokset huomioiden. Alueellisella ilmastomallilla voidaan tuottaa tietoa sekä nykyisestä että tulevaisuuden ilmastosta, ja tätä tietoa voidaan hyödyntää tiesäämallissa.

Tiesäämalli kertoo tienpinnan lämpötilasta ja liukkaudesta

Tiesäämalli tuottaa tietoa muun muassa tienpinnan lämpötilasta ja tienpinnan luokasta, eli siitä, onko pinta esimerkiksi kuiva, luminen tai jäinen. Lisäksi se kertoo tiellä olevista vesi-, lumi- ja jäävarastoista. Tutkimuksessa huomattiin, että tiesäämalli simuloi luotettavasti tienpinnan lämpötilat sekä nolla-asteen ylitykset ja alitukset.

"Tutkimustulos oli toivottu, sillä tienpinta on usein liukkaimmillaan nolla-asteen tuntumassa", sanoo Erika Toivonen.

Tiesäämalli yliarvioi hieman lumisten ja jäisten tienpintaluokkien esiintymistä. Tämä selittyy todennäköisimmin sillä, ettei tiesäämallissa huomioida teiden talvihoitoa, kuten lumen aurausta tai liukkauden torjuntaa. Toisaalta tulevaisuuden tiesäätä arvioitaessa teiden talvihoitotoimenpiteiden puuttuminen mallista on eduksi, koska malli on näin ollen ihanteellinen suhteellisten muutosten tutkimiseen.

Lisätietoja:

tutkija Erika Toivonen, Ilmatieteen laitos, puh. 050 440 9311, erika.toivonen@fmi.fi

ryhmäpäällikkö Antti-Ilari Partanen, Ilmatieteen laitos, puh. 050 532 2942, antti-ilari.partanen@fmi.fi

Geoscientific Model Development -lehdessä julkaistu artikkeli on maksutta luettavissa osoitteessa https://www.geosci-model-dev.net/12/3481/2019/.

Toivonen, E., Hippi, M., Korhonen, H., Laaksonen, A., Kangas, M., and Pietikäinen, J.-P.: The road weather model RoadSurf (v6.60b) driven by the regional climate model HCLIM38: evaluation over Finland, Geosci. Model Dev., 12, 3481–3501, https://doi.org/10.5194/gmd-12-3481-2019, 2019.


Lisää tiedeuutisia arkistossamme