Itämeren jäätalvi oli leuto, Perämerellä on vielä ajojäätä
Ilmatieteen laitoksen mukaan viime talven laajin jäätilanne Itämerellä koettiin 4. helmikuuta, jolloin jäällinen alue oli kooltaan 93 000 km². Tämän perusteella jäätalvi luokitellaan leudoksi.
Jäätalvi alkoi syksyllä tavanomaista aiemmin: ensimmäiset jäät Perämeren pohjoisimmissa osissa näkyivät jääpalvelun julkaisemassa kartassa jo 25. lokakuuta. Tavallisesti ensimmäiset jäät havaitaan näillä alueilla marraskuun toisella tai kolmannella viikolla
”Jääpalvelu siirtyi päivittäiseen toimintaan marraskuun lopulla, kun jäät alkoivat Perämerellä haitata merenkulkua siinä määrin, että Väylävirasto asetti ensimmäiset meriliikenteen avustusrajoitukset”, sanoo jääasiantuntija Jouni Vainio Ilmatieteen laitokselta.
Tammikuu ja helmikuu olivat tavanomaista lauhempia, eikä jäällinen alue kasvanut kovinkaan suureksi. Maaliskuu oli lämpötilaltaan tavanomaista lämpimämpi ja huhtikuu melko tavanomainen. Huhtikuun loppu oli kuitenkin tavanomaista kylmempi, mikä myöhästytti Suomenlahden jäiden lähtöä. Viimeiset jäät katosivat Suomenlahdelta hiukan tavanomaista myöhemmin, vapunpäivänä.
”Tällä hetkellä rantojen kiintojäät ovat sulannet, mutta ajojäätä on vielä Perämerellä Kalajoen ja Raahen välisellä merialueella melko tiiviissä ja ahtautuneessa kentässä. Etelänpuoleinen tuuli irrottaa jäälauttoja ja kuljettaa niitä pohjoiseen Hailuodon ohi”, Vainio selittää.
Yksi suomalainen jäänmurtaja, Otso, avustaa vielä meriliikennettä Perämerellä. Viimeisten jäiden oletetaan sulavan Perämereltä ennen toukokuun loppua.
Tietoa Itämeren jäätilanteesta talvimerenkulun tarpeisiin
Vaikka talvet ilmastonmuutoksen myötä muuttuvat leudommiksi ja jään määrä vähenee, ei talvista tule merenkulullisesti helpompia.
”On jopa päinvastoin: kun pakkasjaksot ja eteläisten ilmavirtausten leudot jaksot talven aikana vuorottelevat, jäät pakkautuvat vaikeakulkuisiksi ahtojääalueiksi tai muodostavat laajoja sohjoalueita”, jääasiantuntija Jouni Vainio korostaa. Tällaisissa tilanteissa kauppalaivat eivät pärjää omillaan, vaan tarvitsevat jäänmurtajien avustusta.
Ilmatieteen laitoksen jääpalvelun päätehtävä on ajantasaisen tiedon tarjoaminen talvimerenkulun tarpeisiin. Jääpalvelun toiminta alkaa loka-marraskuun vaihteessa, ja viimeiset jäätiedotukset annetaan yleensä toukokuun loppupuolella. Jäätilannekartta laaditaan yhteistyössä Ruotsin ilmatieteen laitoksen (SMHI) kanssa vuoroviikoin.
Lisätietoja:
Jääasiantuntija Jouni Vainio, Ilmatieteen laitos, puh. 041 501 5359, jouni.vainio@fmi.fi