Uutinen 7.5.2024

Tutkimuksessa selvisi, että laivojen rikkipesurien käyttäminen säästää rahaa ympäristön kustannuksella

Laivojen rikkipesurit puhdistavat pakokaasupäästöjä ruiskuttamalla vettä savukaasujen sekaan. Tällöin mereen päätyy muun muassa metalleja ja orgaanisia yhdisteitä, jotka ovat haitallisia meriluonnolle.
Kuva: Shutterstock

Ylivoimaisesti suurimmassa osassa laivojen rikkipesureista käytetään merivettä epäpuhtauksien pesemiseen ja pesuvesi lasketaan lopulta mereen.  Rikkipesuriasennukset lisääntyivät voimakkaasti, kun vuonna 2020 tiukennettiin globaalien meripolttoaineiden rikkirajaa. Laitteisto mahdollisti halvan korkearikkisen polttoaineen käytön jatkamisen päästörajojen tiukennuttua merkittävästi.  

Tutkimuksessa havaittiin, että rikkipesureihin investoiminen on maksanut itsensä takaisin alle viiden vuoden aikana yli 95 % aluksista. Tämän vuoksi rikkipesureihin tehtyä miljoonainvestointia ei voi käyttää perusteluna hidastamaan pesurivesien sääntelyä. Laitteiston käyttö kuormittaa meriympäristöä enemmän kuin puhtaampiin polttoaineisiin siirtyminen.  

Rikkipesuri on taloudellisesti erittäin kannattava tilanteessa, jossa laivan vuosittainen polttoaineen kulutus on korkea ja hintaero korkea- ja vähärikkisen polttoaineen välillä on suuri. Tällaisessa tapauksessa muutaman miljoonan euron investointi maksaa itsensä takaisin hyvin lyhyessä ajassa, jopa 1–2 vuodessa. Taloudellinen säästö tapahtuu kuitenkin ympäristön kustannuksella.  

Tutkimuksessa tarkasteltiin globaalisti rikkipesureita käyttäviä laivoja ja mallinnettiin yksittäisten alusten vuosittainen polttoaineen kulutus aikavälillä 2014–2022. Lisäksi tutkimuksessa arvioitiin korkea- ja vähärikkisten polttoainelaatujen hintaerosta vuosittain säästetty rahasumma, jonka rikkipesurin käyttö mahdollisti. Säästettyä rahasummaa verrattiin pesurilaitteiston asennus- ja operointikustannuksiin ja laskettiin investoinnille aika, jonka jälkeen pesurilaitteiston kustannus on kuoletettu. 

Rikkipesurien ympäristövaikutuksia on tutkittu muun muassa Ilmatieteen laitoksen johtamassa H2020/EMERGE-hankkeessa, jonka puitteissa on tutkittu myös rikkipesuri-investointien takaisinmaksuaikaa. 

Lisätietoa:

erikoistutkija Jukka-Pekka Jalkanen, Ilmatieten laitos, p. 050 919 5455, jukka-pekka.jalkanen@fmi.fi 

Artikkeli vapaasti luettavissa osoitteessa: Strong economic incentives of ship scrubbers promoting pollution | Nature Sustainability

Lunde Hermansson, A., Hassellöv, IM., Grönholm, T. et al. Strong economic incentives of ship scrubbers promoting pollution. Nat Sustain (2024). https://doi.org/10.1038/s41893-024-01347-1

TiedeuutinenLaivaIlmastoRikkipesuri