Yksinkertaistettu jääkartta ja vertailukartta

Normaalitilanne Edellinen jääkartta Edellisen vuoden jääkartta Murtajat

Normaalitilanne

JÄÄTIEDOTUS 25.02.2018

Jäät liikkuvat etelän ja lounaan välille.

Perämeren pohjoisosassa saaristossa on 40-70 cm paksua kiintojäätä. Kiintojään reunassa on 30-50 cm paksua ahtautunutta yhteenjäätynyttä ajojäätä Kemi yhden lounaispuolelle ja Oulu yhteen. Sen edustalla on kapea railo. Ulompana on 20-40 cm paksua päällekkäin ajautunutta jäätä ja ohutta tasaista jäätä. Marjaniemestä etelään Suomen rannikon edustalla on 15-25 mpk leveä alue 10-20 cm paksua päällekkäin ajautunutta jäätä.

Perämeren eteläosassa on saaristossa 20-40 cm paksua kiintojäätä. Ulompana on leveä alue 10-25 cm paksua päällekkäin ajautunutta jäätä. Lännempänä on 20-40 cm paksua hyvin tiheää ajojäätä.

Merenkurkussa on 5-20 cm paksua tiheää ajojäätä ja joitakin paksumpia lauttoja. Vaasan saaristossa on 20–40 cm paksua kiintojäätä Ensteniin. Ulompana on 5-20 cm paksua tasaista jäätä Norrskäriin. Norrskärin edustalla on avovesialue.

Selkämerellä on sisäsaaristossa 10-35 cm paksua kiintojäätä. Kiintojään edustalla on ohutta ajojäätä ja uutta jäätä.

Saaristomerellä on sisäsaaristossa 10-20 cm paksua kiintoäätä. Ulompana on ohutta tasaista jäätä ja uutta jäätä.

Suomenlahden länsiosassa on sisäsaaristossa 10-20 cm paksua jäätä. Ulompana on ohutta hyvin tiheää ajojäätä ja uutta jäätä 10 mpk Bengtskärin eteläpuolelta Naissaareen.

Suomenlahden itäosassa on saaristossa 15-30 cm paksua kiintojäätä. Kiintojään edustalla on 10-25 cm paksua päällekkäin ajautunutta hyvin tiheää ajojäätä linjalle Eestiluoto - Tiiskeri - Orrengrund - Haapasaari. Orrengrundista Ruuskeriin on uuden jään alue. Ulompana on 5-20 cm paksua tiheää ja hyvin tiheää ajojäätä Viron rannikolle asti.

Jäänmurtajat: Kontio, Polaris ja Urho avustavat Perämeren pohjoisosassa. Otso avustaa Perämeren eteläosassa. Thetis avustaa Merenkurkussa ja Selkämerellä. Voima ja Sisu avustavat Suomenlahdella. Fennica on matkalla Pohjanlahdelle.

Liikennerajoitukset: Vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi, Oulu, Raahe ja Kalajoki, IA yli 4000 tonnia.
Kokkola ja Pietarsaari, IA yli 2000 tonnia.
Vaasa, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Kaskinen, Kristiinankaupunki, Pori, Rauma, Uusikaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik ja Helsinki, I tai II yli 2000 tonnia.
Sköldvik, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IA tai IB yli 2000 tonnia.

Liikennerajoitusmuutokset: Helmikuun 26. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Vaasa, IA tai IB yli 2000 tonnia.
Uusikaupunki, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Naantali ja Turku, I tai II yli 2000 tonnia.

Helmikuun 28. päivästä alkaen:
Kaskinen, Kristiinankaupunki, Pori, Rauma, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik ja Helsinki, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Hanko, I tai II yli 2000 tonnia.

Aluksen, joka on matkalla Pohjanlahden satamaan, jossa on voimassa liikennerajoitus, on ylittäessään leveysasteen 60°00'N tehtävä talviliikenneohjeen mukainen ilmoitus ICE INFO:lle VHF-kanavalla 78 tai puhelimitse +46 31 699 100.

Aluksen, joka on matkalla Perämeren satamaan, on ilmoittauduttava Bothnia VTS:lle 20 mpk ennen Nordvalenin majakkaa VHF-kanavalla 67.

Reittijakojärjestelmät Merenkurkussa ovat tilapäisesti poissa käytöstä.

Tietoa kartoista

Koko Itämeren kattava jääkartta (pdf) julkaistaan syksyisin kahdesti viikossa (maanantaisin ja torstaisin) ja jäiden määrän lisäännyttyä päivittäin aina jäidenlähtöön saakka. Siinä esitetään sen hetken jäätilanne, murtajien sijainnit ja Itämeren alueen liikennerajoitukset.
 
Yksinkertaistettu kartta päivittyy viikoittain viimeistään tiistaiaamuna. Siinä ilmoitetaan jäällinen alue, tasaisen jään mitattuja paksuuksia ja meriveden pintalämpötila portaittain muuttuvalla asteikolla.
 
Vaihdettavilla kartoilla kerrotaan kyseisen ajankohdan keskimääräinen (1965-1986) tilanne (= normaali), viikon takainen tilanne, vuoden takainen tilanne ja tämän hetkiset jäänmurtajien sijainnit.

 

Lisätietoa